Apr 4, 2012

KAWAN SELAMANYA KE KAWAN SEMENTARA?

Kawan? apa itu kawan? so i'll show some example here :)

 mesti ramai selalu cakap, " aku kalau tak ada kawan, macam tak lengkap hidup aku, tapi aku takut satu hari nanti mereka akan tinggalkan aku"
sesetengah kawan, dia memang baik, dengan semua orang dia rapat, tak kira junior ke senior ke. semua dia kawan. kalau time persekolahan lah yang paling best nak luangkan masa dengan kawan. memang lah semua akan rasa macam heaven dok dengan kawan, tapi ada jugak kawan yang akan tinggalkan kita suatu hari nanti, mestilah lepas dapat results spm ke apa ke, 90% akan tinggalkan kita, sebab tuh lah orang cakap sahabat yang baik, susah nak cari. cuba korang bayangkan, kalau korang nak masuk U ke Poli ke mana mana je lahh, korang dapat results yang terok dan pendapatan keluarga korang agak rendah, kawan korang tuh dapat results yang baik, for sure lah dia nak masuk U. kalau korang nak sambung masuk form6, takan lah dia nak ikut masuk sekali, haha nonsence lahh. :)

some yang cakap macam ni, " wehhh nanti jangan lupa keep in touch tau, jangan lupa aku" korang percaya ke nanti dia akan keep in touch? haha. for me, tak percaya sangat. 10% percaya, keep in touch pun through facebook, email lah twitter lah, kadangkadang bila kita tegur kawan tuh, bukan dia layan, some yang buat taktahu. percaya lah nanti dorang akan jumpa kawan baru jugak, tak lah sampai lupa kita terus, dia bukan hilang ingatan pun, masih ada jugak lah sisa sisa pasal kita kat pala hotak dia. kasarnya aku, haha. 

  sesetengah kawan bukan boleh percaya sangat, korang punya lah bodoh percaya gila dekat dia, dia korek semua rahsia korang then cerita dekat kawan lain, mestilah korang rasa sakit hati kann? see, kan dah kena tipu, so, bila korang mula kenal dengan someone, makesure perangai dia tak macam bitches. baru korang bagi dia simpan rahsia korang, jangan sampai dia tikam belakang, hati hati bila cari kawan, ingat tuhhh :)


"Amni tuh kaya lah, kita kawan dengan dia lahh. pape nanti kalau kita tade duit, dia boleh belanja kita. jomlahh, best jugak, kita pekenakan dia. amacam?"
" Umairah tuh jijik je aku tengok, pakaian selekeh, korang nak ke kawan dengan dia, dahlah miskin, menjatuhkan maruah"
korang nak ke kawan macam tuh? memilih, kita kalau nak berkawan, kena lah ikhlas. bukan macam contoh kat atas tuh, jenis memilih gila, ohh kalau miskin takmau kawan lah? kalau kaya je nak kawan, nampak sangat nak kikis duit dia, mentang mentang ada duit, bila keluar, pakai duit dia je lah? kawan yang kaya tuh plak, bengap pegi belanja dorang, wayang lah, makan lah, beli macam macam macam. cuba korang bayangkan kalau kawan korang yang kaya tuh, tiba tiba jatuh bankrup, mestilah korang akan tinggalkan dia, then pergi cari kawan yang lain. bodoh lahh. okayy, selalunya yang miskin tada kawan? wei sapa cakap? yang miskin lah yang the best, lagi baik dripada korang semua. tak memilih, dia baik, lagi baik tauuuuu. korang patut kawan dengan orang macam ni, dorang tahu erti kesusahan hidup. trust me, hidup ini adil, cuba korang baik baik dengan semua orang, tak memilih, kawan je dengan yang miskin ke yang kaya ke yang yatim ke yang piatu ke. nanti akan ada orang layan korang dengan baik. percaya lah :)

 contoh ya, kalau korang 3 orang kawan baik, dua orang tuh memang rapat gila dan abaikan sorang lagi, mesti sorang tuh terasa. kannn? sesetengah orang malas nak amek hati, dia faham, tapi mana tahu, some day dia akan luah jugak apa yang dia rasa. kann. kalau nak berahsia, nama pun kawan, dah memang korang 3 orang tuh bestfriend, mestilah kena saling memahami dan saling percayai. janganla sampai nak abaikan kawan sendiri. renung renungkan dan selamat beramal.
  

aku cakap ni melalui pengalaman aku, so jangan salah faham, nanti ada plak yang kata aku over lah sebok nak bagi ceramah lah nasihat lah, ikutlah korang nak percaya ke tak, tak memaksa, ni cuba panduan :) aku tahu aku banyak merapu, tapi korang cuba lah menghayati :) sekiann .

No comments:

Post a Comment